• Search
  • Menu

Film | 

Színház | 

Zene | 

Sport | 

Kiállítás | 

Könyv

La grande bellezza – A nagy szépség

Kezdő újságíróként eszembe nem jutna nem elfogultan írni erről a filmről. Felépülő szenvedélybetegként pedig kötelességemnek érzem. Ahogy belekezdtem a moziba, az az érzésem támadt, hogy egy profit inspirálta művészfilmet látok.

Aztán később rájöttem, hogy ez egy nagyszerű, sőt remek, profit inspirálta művészfilm.

Amire már a mozi elején felfigyeltem, az a sztereotípián alapuló olaszosság hiánya. Feltehetően mert olaszok csinálták ezt a filmet, és nem amerikaiak. A kérdés ezzel kapcsolatban az, hogy az amerikaiak túloznak vagy az olaszok kozmetikáznak? Már csak ezért elutazok egyszer Olaszországba.

Róma. A főszereplő egy hatvanas évei közepén járó, a világból kiábrándult újságíró (Toni Servillo). Valaha nagyszerű írói karrier elé nézhetett volna, de saját bevallása szerint lusta volt hozzá. Ehhez az idilli képhez tartozik még egy félig barát és egyben félig léhűtő menedzserkarakter (Carlo Verdone). (It's SHOWTIME.)

Az első harmadban – mint egy kezdő rájátszásbeli hokimeccsen – úgy tűnt, Paolo Sorrentino (társíró, rendező) csak a felszínt kapiskálja: nagyszerű monológok, frappáns párbeszédek, csoda a könnyelmű fülnek. A természetesen szép képi világa viszont már ez előtt szemet szúrhat bárkinek.

A második részben, úgy éreztem, ismerős talajon járok. Újraélhető, ahogy az ember megtanul veszíteni. Barátot, társat, a hitét... Ha illő lenne ilyet csinálni, én Madách után Az ember tragédiája alcímet adnám ennek a résznek.

A befejező fejezetben megkapjuk a várva várt bölcsességet is egy flamingómetaforában.

Összességében nem akarok rosszat mondani erről filmről. Hiába a jól pozicionált Martini és egyéb szeszes ital, valamint cigarettareklámok, néhol fölösleges erotika, közhelyes karakterek, a film – érthetetlen módon – jó, a színészek jók, a helyszín tökéletes. Az út candide-i. Megtapasztalhatjuk az érzelmek egy kisebb skáláját, amennyiben szeretjük az európai művészfilmeket. Köszönöm a tippet!

 

 Az előzetes megtekinthető itt.

 Csaplár Balázs

 

Szerző:

Címkék:      

Hozzászólások