• Search
  • Menu

John Lewis karácsonyi reklám evolúció

A karácsony körülvesz! Mondja Billy Mac az igazából szerelem című filmben. Különösen itt Londonban, ahol már októberben elkezdődik a karácsonyi készülődés. A kirakatokban és az üzletekben előkerülnek a karácsonyfák és a Christmas Jumper-ek és London belvárosa is ünnepi díszbe öltözik. A hivatalos karácsonyi visszaszámlálást mégis nem ehhez, hanem egy reklám megjelenéséhez kötik. 

Mára már megszokottá vált, hogy a nagy karácsonyi dömping és reklámroham a John Lewis áruházlánc reklámszpot bemutatásával indul, sőt azt is mondják, hogy a karácsony nem lenne igazán karácsony John Lewis reklám nélkül.
Idén is óriási várakozás és találgatások előzték meg a bemutatást, de nem kell többet várni, íme, itt van a 2015-ös karácsonyi reklámspot.

Az 1 millió fontos produkciót (további 6 millió fontot költöttek tv-s megjelenésekre, internetre és a sajtóra) a Warner Brothers Hertfordshire-i studiójában készítették. A „Man on the Moon” névre hallgató spotban egy Lily nevű kislány szerepel, aki a legtöbb idejét a teleszkópjával tölti (ami egyébként megvásárolható az áruházban). A karácsony közeledtével a kislány egyszer csak észre vesz egy idős bácsit, aki rongyos ruhákat visel, és egyedül él a Holdon egy fészerben. Lily megpróbálja felvenni vele a kapcsolatot integetéssel, íjból kilőtt üzenetekkel, de sehogy sem jár sikerrel. Aztán karácsony napján, héliumos lufik szárnyán egy csomag érkezik a Holdra az egyedül élő, idős bácsinak. Egy ajándék a kislánytól, méghozzá egy teleszkóp, aminek segítségével már a bácsi is láthatja a Földet, és a kislánnyal is megtalálják egymást. És ekkor a bácsi örömében elhullajt egy könnycseppet. 
Ha gondolatainkat szabadjára engedjük, akkor eszünkbe juthat erről a reklámról Antoine de Saint-Exupéry Kis Hercege is. Lehet ez sem véletlen...

Tehát John Lewis idén sem változtatott a már jól bevált formulán: Szerepeltetnek egy édes kisgyereket, nincs narráció a háttérben, a történet az odaadásról szól, és nem a „kapásról” valamint újra itt van egy világhírű nóta ünnepi köntösbe öltöztetve: Oasis „Half the World away” a 19 éves norvég énekesnő Aurora feldolgozásában. Mára már ez is az egyik védjegyükké vált, történetmesélés zenével és érzelmekkel. 
A brit sajtó a ma reggeli megjelenést követően máris darabokra szedte a reklámot, és azt találgatja, hogy vajon idén is ez lesz-e a legmeghatározóbb, legjobb, legemlékezetesebb karácsonyi reklám, vagy sem.

Az utóbbi években megteremtette magának a hírnevet az áruház, hogy ők jönnek ki a legemlékezetesebb karácsonyi kisfilmekkel.
A történet egészen 2007-ig nyúlik vissza, amikor az árnyékos múlt „shadowy past” című reklámmal tértek vissza a tv spotokhoz 3 év kihagyás után, akkor rekord összegnek számító 6 millió fontos kampánnyal. Ekkor ezzel azt üzenték, hogy a John Lewis segít az embereknek megtalálni a tökéletes ajándékot azoknak, akiket igazán szeretnek.

2008-ban új marketing igazgatója lett a cégnek, amivel együtt a márka kommunikációja is új irányt vett valamint a reklámba ezúttal bekerült egy ikonikus Beatles dal feldolgozása „From me to you” .Az üzenet pedig az volt, hogy nálunk mindent megtalálsz, ha ismered a személyt, akinek vásárolni szeretnél. A spotban klasszikusan megjelenik a kutya és a kisgyerek is, mint tudjuk, ezekkel sosem lehet hibázni. De véleményem szerint még ez sem volt az igazi.

A 2009-ben új ügynökség, az Adam&Eve DDB vette kezébe a John Lewis kampányokat. Ez a karácsonyi spot már jobbra sikerült, sokkal feltűnőbb és ember közelibb lett azzal, hogy szándékosan próbálták elkerülni a termékek szájbarágós megjelenítését a reklámokban, és inkább hatni a tudatalattira. Az 5 milliós fontos kampányba ezúttal egy „Sweet child of mine” feldolgozás került bele valamint gyerekek akik felnőtteknek szánt ajándékokat nyitogatnak. Az utolsó jelenetben pedig egy kislány nővé válása látható. Ezzel kampánnyal 12,7%-os növekedést értek el a karácsonyi eladásokban az ezt megelőző évhez képest.

2010-ben a híres dal és a cuki gyerek már alapkövetelmény volt, Elton John „Yoursong”-ját hallhatjuk benne Ellie Golding feldolgozásában. A reklám a karácsonyi ajándékcsomagolás és ajándék elrejtés izgalmait mutatja be, nehezen csomagolható formákkal, csomagolás közben megjelenő szeretteinkkel, vagy épp a munkaidő végén nagy szeretettel készülő csomagokkal. Az üzenet pedig: Törődjünk egymással és a szeretteinkkel. 

Az igazi áttörést, az internetes berobbanást 2011 hozta meg számukra ugyanis a spotot először nem a tévében, hanem a Twitteren és a YouTubeon mutatták be. A „The long wait” névre keresztelt kampányukban egy ismételten cuki kisfiút láthatunk, aki türelmetlenül, és nagyon izgatottan várja a karácsonyt, és minden nap visszaszámol. Végig az a sejtésünk, hogy az ajándékok miatt várja ennyire, de aztán a végén jön a csattanó, mikor karácsony napján felébred, a körülötte lévő óriási ajándékokra fittyet hányva szalad a szüleihez, hogy odaadhassa nekik az általa készített karácsonyi ajándékot. 
Megelevenedett bennem gyermeki énem, aki a mai napig alig várja, hogy odaadhassa szeretteinek az ajándékot, és láthassa az örömöt az arcukon. Az üzenet leegyszerűsítve pedig, hogy jobb adni, mint kapni. Na, ez már az igazi, könnyfakasztó, érzelmekre ható reklám, amit az egyszerű, szürke hétköznapok embere is megért és tud értékelni. A mai napig az egyik kedvencem! Jah, a háttérben pedig a Smith „Please, Please, Please Let Me Get What I Want” című dala szól.

2012-ben két hóember románcáról szóló történetbe sem rondítanak bele a termékekkel, a filmben pont csak annyira vannak jelen az áruházlánc portékái, hogy ne zökkentsenek ki minket a történetből. A képi elemek és a zene pedig tökéletes összhangot alkotnak: Gabrielle Aplin „The power of Love”. A spot ismét az érzelmekre apellál, és ezúttal azt mutatja be, hogy milyen messze megyünk el, mennyi távolságot teszünk meg csak azért, hogy megtaláljuk szeretteinknek a tökéletes ajándékot karácsonyra. Ez is kedvenceim közé tartozik, mert szintén a feltétel nélküli szeretetről szól. Nem utolsó sorban pedig ismét robbantott a social mediában. nézettsége túllépte a 6 milliós letöltést és a mai napig előkerül az ünnepek közeledtével.

A brit áruházlánc 2011 és 2012 után 2013-ban is szívhez szóló kisfilmet produkált. A téli álmot alvó maci és nyuszi történetét mesélik el rajzfilmszerűen, miközben a Keane zenekar Somewhere Only We Know című dalának a Lily Allen-féle feldolgozása csendül fel. Ezenfelül mondanivalója is van a reklámnak, mégpedig az, hogy "Lepj meg valakit egy felejthetetlen karácsonnyal"! A hatalmas népszerűséget mutatja, hogy 1 nap alatt elérte az 1 milliós letöltést, mára pedig már 15 milliónál is több letöltésnél jár a youtube-on. Ez a kisfilm közkedveltté vált a gyerekek és a felnőttek körében egyaránt. 

És akkor végül, de nem utolsó sorban itt van a 2014-es reklám, ami talán a legcukibb az összes közül. Legalább is az eladások, a letöltések, és a kisvideóval kapcsolatos megjelenések mind-mind ezt mutatják. Az ember azt hinné, hogy az előzőeket már nem lehet fokozni, de itt mégis sikerült.

Ebben az évben az ő szervezésükben öltözött ünnepi díszbe Londonban az Oxford Street. A fellépő sztárok mellett, és az ünnepélyes lámpagyújtást követően, a show részeként leleplezték a karácsonyi kirakatokat is, amelyekben pingvinek reklámozzák a termékeket. Mondanom sem kell, Monty a pingvin gyorsan belopta magát az emberek szívébe. A megjelenés első napján 1,8 milliós nézettséget ért el youtube-on, ami mára már elhagyta a 24 milliót (Zene: Tom Odell - Real Love (eredetileg John Lennon). Ezen az eseményen én személyesen is részt vettem, és hát elképesztően jó, és megható volt, azt kell, hogy mondjam. És akkor megint odaértünk, ahogy a cikkem kezdtem: Mert a karácsony és a szeretet körülvesz.

Nektek melyik a kedvencetek? Szerintetek a 2015-ös reklám van annyira jó, mint az előző 3-4 év igazán szívhez szóló kisfilmje?

Faltusz Viki http://vikiavilagban.blog.hu/

Címkék:    

Hozzászólások